Zasady gry w squasha

Zasady gry

Squash jest grą niezwykle dynamiczną, rozgrywaną w dużym tempie na ograniczonej powierzchni, dlatego niezbędne jest dokładne poznanie zasad gry. Tylko wtedy pozostanie ona dla nas przyjemną i bezpieczną zabawą.

Podstawowe zasady są dość proste. Przedstawiona tu forma zasad jest wersją skróconą, tak, aby każdy mógł szybko i przyjemnie rozpocząć swoją przygodę ze squashem.

Podstawowe elementy gry

Punktacja

Mecz squasha trwa do 3 wygranych setów. Według obowiązujących zasad gra w każdym secie toczy się do 11 punktów. Punkty zdobywa się w każdej wymianie. Przy stanie 10:10, by wygrać set, jeden z zawodników musi zdobyć dwupunktową przewagę.

Rozgrzewka

Przed rozpoczęciem meczu zawodnikowi przysługuje 5 minutowa rozgrzewka (po 2,5 min na każdej stronie), w czasie której należy rozgrzać też piłkę.

Serwis

Gra pomiędzy dwoma graczami rozpoczyna się od zaserwowania piłki przez jednego z nich. O tym, który z zawodników będzie zagrywał pierwszy decyduje losowanie poprzez pokręcenie rakiety na parkiecie kortu – gracze zgadują, czy logo rakiety na końcu rączki znajdzie są na górze czy na dole. Czerwone linie traktowane są jako aut i nie wliczają się do pola gry. Gracz zmienia pole serwisowe po każdym zdobytym punkcie, aż do momentu utraty serwu. W kolejnych setach pierwszym serwującym jest gracz, który wygrał poprzedniego seta.

Serwis jest poprawny, jeżeli:

  • odbywa się z pola serwisowego (przynajmniej jedna stopa musi dotykać pola serwu),
  • serwujący uderza piłkę zanim ta spadnie na ziemię,
  • serwujący uderza piłkę bezpośrednio na ścianę przednią pomiędzy linię serwu (linia środkowa) a górną linię autu,
  • piłka odbita od przedniej ściany trafia w ćwiartkę kortu przeciwnika.

 

Odegranie piłki i wymiana uderzeń

Gracz odbierający serw może uderzyć piłkę po tym, jak spadnie w pole odbicia serwu lub bezpośrednio z powietrza (czyli tzw. „wolejem” – uderzeniem z powietrza). Piłka może odbijać się od ścian bocznych oraz od ściany tylnej (oczywiście w obrębie pola gry, czyli poniżej linii autowych), jednak za każdym razem musi mieć kontakt ze ścianą frontową, nim spadnie na ziemię. Ta zasada dotyczy później całego przebiegu gry, przy czym piłka może odbić się od ziemi tylko raz.

Gra fair play

Ze względu na niewielką powierzchnię gry, obydwaj gracze przebywają w stałym kontakcie ze sobą, przez co istnieje potrzeba szczególnego zwracania uwagi na bezpieczeństwo. Po serwisie lub odbiorze gracz musi natychmiast usunąć się z miejsca, żeby umożliwić przeciwnikowi swobodny odbiór piłki.

 

Sytuacje zagrażające bezpieczeństwu na korcie oraz ograniczające swobodę gry spowodowały wprowadzenie zasad LET (czyli prawo powtórzenia zagrywki) oraz STROKE (czyli przyznanie punktu). Zawodnik ma prawo przerwać grę w sytuacji, gdy istnieje zagrożenie bezpieczeństwa, przeciwnik przeszkadza mu w dostępie do piłki, w wykonaniu uderzenia lub w przypadku, gdy wykonanie uderzenia mogłoby być niebezpieczne. W zależności od sytuacji przyznaje się wtedy LET (powtórkę) lub STROKE (punkt dla jednego z graczy).